وبلاگ

توضیح وبلاگ من

خرید متن کامل پایان نامه ارشد | موقعیت استراتژیک خارجی – 9

 
تاریخ: 17-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

عوامل ثبات محیط(ES ) در این تجزیه و تحلیل شرایط نامطئن سیاسی، نرخ بهره، تکنولوژی و موضوعات محیطی است. جزئیات دیگر این عامل تغییرات تکنولوژیک، نرخ تورم، کشش تقاضا،موانع ورود به بازار، فشار رقبا و تنوع قیمت در محصولات می‌باشند.

 

به هنگام بررسی هر سازمان باید کوشید تا آنجا که امکان دارد اطلاعات واقعی در «ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک » را گنجاند ، درست به همان گونه که ‌در مورد ماتریس تهدیدات ، فرصت ها ، نقاط قوت ، نقاط ضعف عمل می شود .برای تهیه«ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک» باید به طریق زیر عمل کرد :

 

۱- متغیرهایی را انتخاب نمایید که معرف موارد زیر باشد : توان مالی (FS)، مزیت رقابتی (CA)، ثبات محیط (ES) و توان صنعت (IS).

 

۲٫ ‌به این متغیر ها از ۱+ (بدترین ) تا ۶+ (بهترین ) نمره بدهید و دو بازوی را تکیل دهید . دو بازوی را برای هر یک از متغیرها تشکیل و از ۱- (بهترین )تا ۶- (بدترین ) نمره بدهید.

 

۳٫ مقادیر هر یک از متغیرهای موجود بر بازوی هر یک از این محورها را با هم جمع کنید و سپس بر تعداد متغیرها تقسیم نمایید تا نمره میانگینFS,CA, IS, FS به دست آید.

 

 

 

شکل ۱: تابلوی ازیابی موقعیت استراتژیک

 

 

 

۴٫ بر روی محورهای «ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک» میانگین نمره های FS,CA, IS, FSرا قرار دهید .

 

 

 

 

 

 

موقعیت استراتژیک خارجی موقعیت استراتژیک داخلی ثبات محیط (ES)

 

تغییرات فن آوری

 

نرخ تورم تغییر در تقاضا

 

قیمت محصولات شرکت های رقیب

 

موانعی که برسر راه ورود به بازار وجود دارد

 

فشارهای ناشی از رقابت

 

کشش تقاضا از نظر قیمت

 

توان صنعت (IS)

 

توان بالقوه رشد

 

توان سودآوری

 

ثبات مالی

 

مهارت لازم در فن آوری

 

استفاده بهینه از منابع

 

تراکم سرمایه

 

سهولت ورود به بازار

 

بهره وری، استفاده بهینه از ظرفیت

توان مالی (FS)

 

بازده سرمایه

 

اهرم مالی

 

قدرت نقدینگی

 

سرمایه در گردش

 

جریان های نقدی

 

سهولت خروج از بازار

 

خطرهای ناشی از تجارت

 

مزیت رقابتی (CA)

 

سهم بازار

 

کیفیت محصول

 

چرخه حیات محصول

 

وفاداری مشتریان

 

توان بهره برداری از رقابتدانش فنی

 

اعمال کنترل بر عرضه کنندگان مواد اولیه و توزیع کنندگان کالاهای ساخته شده

۵٫ نمره های موجود برروی محورX ها را جمع کنید و نقطه متعلق به محورX ها را مشخص نماییدنمره های موجود بر روی محورY ها را جمع بزنید و نقطه مربوط ‌به این محور را تعیین نمانید این دو نقطه را به هم وصل کنید .

 

جدول ۱: برخی عوامل استراتژیک درSPACE

 

۶٫ از مبدأ مختصات ‌به این نقطه وصل کنید . این خط نشان دهنده نوع استراتژی ای است که برای سازمان توصیه می شود و می‌تواند به صورت تهاجمی ، رقابتی ، تدافعی یا محافظه کارانه باشد.

 

در نمودار بعدی نمونه هایی از نمای استراتژیک حاصل از تجزیه و تحلیل ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک ارائه شده است . هر یک از این نماها نمایانگر نوع استراتژی ای است که باید به اجرا در آید : تهاجمی ، محافظه کارانه ، تدافعی یا رقابتی .

 

هنگامی که یک بردار در خانه تهاجمی [۹](خانه دست راست در بالا ) از ماتریس قرار دارد ، سازمان در بهترین وضع ممکن است و می‌تواند با بهره گرفتن از توانایی ها یا نقاط قوت داخلی اقدامات زیر را به عمل آورد: ۱) بهره برداری از فرصت های خارجی ، ۲) برطرف کردن نقاط ضعف داخلی و۳) پرهیز از تهدیدات خارجی . ‌بنابرین‏ ، می توان اقدامات زیر را به عمل آورد : رسوخ در بازار ، توسعه بازار ، توسعه محصول، یکپارچگی عمودی به پایین ، یکپارچگی عمودی به بالا، یکپارچگی افقی ،و تنوع همگون ، تنوع ناهمگون ، تنوع افقی یا استراتژی ترکیبی که بستگی به شرایط خاصی دارد که سازمان با آن روبه رو می شود.

 

اگر بردار در خانه محافظه قرار گیرد (طرف دست چپ بالا ) بدین معنی است که سازمان باید شایستگی های اصولی خود را حفظ نماید و خود را در معرض خطرهای بزرگ قرار ندهد. اغلب، استراتژی های محافظه کارانه شامل رسوخ در بازار ، توسعه بازار،توسعه محصول و تنوع هنگون می شود . اگر بردار در گوشه دست چپ و در پایین ، در خانه تدافعی قرار گیرد ، بدان معنی است که شرکت باید نقاط ضعف داخلی را اصلاح کند و از تهدایدات خارجی پرهیز نماید. استراتژی ها تدافعی شامل کاهش دادن فعالیت ها ، فروش یا واگذاری بخش هایی از سازمان ، انحلال و تنوع همگون می شود. سرانجام اگر بردار در گوشه دست راست در پایین ، یعنی در خانه رقابتی ماتریس قرار گیرد ، بدین معنی است که سازمان باید استراتژی های رقابتی را به اجرا درآورد . استراتژی های رقابتی شامل یکپارچگی عمودی به بالا ، یکپارچگی عمودی به پایین ،یکپارچگی افقی ، رسوخ در بازار ، توسعه بازار ، توسعه محصول و تشکیل مشارکت می شود .

 

در جدول ۲-۳ ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک متعلق به یک بانک ارائه شده است . توجه کنید که در این مورد خاص استراتژیک های رقابتی توصیه می شود

 

شکل ۲: نمونه هایی از ارزیابی‌های استراتژیک

 

نمای تهاجمی

 

سازمان در نوع صنعتی که فعالیت می‌کند.

 

از توان مالی خوبی برخوردار است .

 

ISI

 

FS

 

CA

 

ES

 

(+۱,+۵)

 

شرکت از نظر وضع مالی قوی است و توانسته است در صنعتی که دارای رشد پایدار است از مزیت های رقابتی عمده ای برخوردار شود.

 

ISI

 

FS

 

CA

 

ES

 

(+۴,+۴)

 

نمای محافظه کارانه

 

شرکت در صنعت ناپایدار به شیوه ای نسبتا خوب به رقابت می پردازد.

 

ISI

 

FS

 

CA

 

ES

 

(+۱,-۲)

 

شرکت در صنعتی که رشد سریعی دارد از مزایای عمده رقابتی برخوردار است.

 

ISI

 

FS

 

CA

 

ES

 

(+۵,-۱)

 

نمای رقابتی


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه -تحقیق-مقاله | قسمت 12 – 5فایل های مقالات و پروژه ها – نمودار(۱-۷):کیفیت خدمات منجر به سود بیشتر می شود – 8 »
 
مداحی های محرم