وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه:بررسی نیازهای آموزشی توتون كاران در راستای ارائه آموزش های صحیح و اصولی برای تولید توتون با كمیت و كیفیت بالا

 
تاریخ: 28-10-99
نویسنده: نجفی زهرا


در این فصل با توجه به موضوع تحقیق، اهداف ومرور پیش نگاشته‌ها به انتخاب روش تحقیق تعیین متغیرها و فرضیات تحقیق پرداخته می‌شود. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است كه مشخص شود چه شیوه‌ای اتخاذ گردد تا هرچه سریع، دقیق وآسانتر به اهداف مورد نظر و پاسخ‌ پرسش‌های تحقیق دست یافت. علاوه بر این در این فصل به تشریح جامعه آماری،  تعیین حجم نمونه، اعتبار روایی و روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته می‌شود.
2-1 نوع و روش تحقیق
تحقیق حاضر از نوع كاربردی و به روش توصیفی، همبستگی می‌باشد، همچنین اختلاف میانگین‌ها نیز مقایسه می‌گردد. این تحقیق علاوه بر شناسائی نیازهای آموزشی و ترویجی توتون كاران استان كردستان ، همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته و معنی‌دار بودن اختلافات بین میانگین متغیرهای مستقل ونیز پیش‌گوئی تغییرات متغیر وابسته بر اثر تغییرات متغیرهای مستقل را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
31 شیوه‌ اجرای تحقیق
تحقیق حاضر به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه برای شناسایی نیازهای آموزشی        وترویجی توتون كاران استان كردستان صورت صورت گرفته است. در این تحقیق تعداد 175 نفر از توتون كاران استان كردستان از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردید‌ند و پرسشنامه‌های تحقیق توسط آنها تكمیل شده كه بعد از جمع‌آوری اطلاعات، كار استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌ها صورت پذیرفت.

1 جامعه آماری
جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق شامل كلیه كشاورزانی است كه در سال زراعی     83-1382 اقدام به كشت توتون در استان كردستان نموده اند وهمچنین طرف قرار داد با مجتمع دخانیات كردستان می باشند كه برهمین 1038 نفر از توتون كاران جامعه آماری مارا تشكیل         می دهند كه از این تعداد 657 نفر توتون بارلی و تعداد 381 نفر توتون باسما تولید نموده اند.
1جمعیت مورد مطالعه
جمعیت مورد مطالعه شامل نمونه منتخب از جمعیت مورد نظر است كه با توجه به محدودیت‌های تحقیق و گستردگی جغرافیایی و  پراكندگی جمعیت مزبور در سطح استان كردستان و نیز به علت عدم دسترسی به تمام آنان در مدت زمان انجام تحقیق، تعداد 175 نفر ازتوتون كاران در سطح استان برگزیده شدند تا پرسشنامه‌های تنظیمی توسط آنان تكمیل گردد.
1روش نمونه‌گیری
در این تحقیق به منظور انجام نمونه‌گیری از میان جامعه آماری موجود از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده گردید. اگر در انتخاب نمونه ها برای هر یك از افراد جامعه محدود،  شانس و احتمال مساوی در نظر گرفته شود آن را نمونه تصادفی ساده می نامند . برای بدست آوردن یك نمونه تصادفی ساده كافی است كه برای كلیه افراد احتمالات مساوی منظور شود.

پایان نامه

 

در این روش به هریك از واحد های جامعه مورد نظر احتمال انتخاب داده می شود و انتخاب یك واحد به هیچ شكل در انتخاب سایر اعضای جامعه تاثیر ندارد. ( ازكیا، 1382)
نمونه تصادفی ساده موقعی بكار برده می شود كه اولاً اختلاف بین افراد جامعه زیاد نباشد (واریانس كم باشد) به عبارت دیگر افراد نسبت به هم همگن باشند و ثانیاً اطلاع قبلی درباره افراد جامعه نداشته باشیم.  روش انتخاب نمونه در آمار گیری تصادفی ساده به صورت قرعه كشی یا استفاده از جدول اعداد تصادفی صورت می گیرد كه دراین تحقیق از روش قرعه كشی استفاده گردیده است.
1تعیین حجم نمونه
با توجه به این كه تمامی افراد جامعه را نمی‌توان مورد مطالعه قرار داد، تعدادی نمونه كه خصوصیات جامعه آماری را داشته باشند انتخاب می‌‌گردد. در این تحقیق نحوه تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران می‌باشد.
برای محاسبه فرمول كوكران احتیاج به پیش برآورد واریانس است بنابراین تعداد 20  نمونه مقدماتی انتخاب گردید كه انحراف معیار صفت مذكور( دفعات تماس با مروج ) برابر با 725/0 محاسبه گردید و فاصله حدود اطمینان نیز برای اطمینان بیشتر برابر با 1/0  در نظر گرفته شد كه بر این اساس، حجم نمونه برابر 175 نفر محاسبه گردید.

n=
= n  حجم نمونه
N =  حجم كل جامعه= 1038
= T  مقدار t استودنت با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا به میزان 2  96/1
= d   فاصله حدود اطمینان برابر 1/0
1 متغیرهای تحقیق
متغیر وابسته این تحقیق میزان  نیازهای آموزشی توتون كاران در استان كردستان می باشد، كه این مقیاس از طریق حاصل جمع جبری 16 شاخص بر اساس طیف لیكرت سنجیده خواهد شد. همچنین درتحقیق حاضر 17 متغیر مستقل وجود دارد كه شامل: سن، جنسیت، وضعیت تاهل تعداد فرزندان، سطح تحصیلات، شغل اصلی، سطح زیر كشت توتون، سابقه كشت توتون ، نوع مالكیت میزان درآمد سالانه از كشت توتون،  استفاده از تسهیلات حمایتی شركت دخانیات، تعداد دفعات تماس با مروج دخانیات، تعداد دفعات شركت در كلاس های آموزشی ـ ترویجی، بازدید از مزارع نمونه استفاده از مجلات و نشریات ترویجی، استفاده از فیلم های آموزشی و عضویت در تعاونی یا تشكلهای توتون كاران می باشند.
1روش جمع‌آوری اطلاعات
در تحقیق حاضر برای جمع‌آوری اطلاعات از دو روش عمده یعنی روش كتابخانه‌ای، اسنادی و میدانی استفاده شده است.
در روش اسنادی و كتابخانه‌ای ابتدا به منابع رایانه‌‌ای مراجعه و پس از انتخاب منابع مورد نظر نسبت به تهیه، ترجمه و فیش‌برداری اقدام گردید در این تحقیق بررسی جامعی در اسناد و مدارك صورت گرفت تا ضمن تحكیم پایه‌های نظری تحقیق از نتایج بررسی‌های مشابه در خصوص موضوع تحقیق استفاده گردد.
در روش میدانی تنها وسیله مورد استفاده پرسشنامه می‌باشد. برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در تحقیق با استفاده از مبانی نظری تحقیق و فرضیات تحقیق پرسشنامه ای حاوی 27 سئوال  تهیه گردیده است. این پرسشنامه دارای سئوالات باز و بسته می باشد كه در سئوالات، ویژگیهای شخص پاسخگو و میزان نیازهای آموزشی ـ ترویجی توتون كاران  مورد سنجش قرار گرفته است. برای سنجش طیف پاسخهای مربوط به نظر خواهی در پرسشنامه از طیف لیكرت استفاده شده است كه در آن پنج گزینه  خیلی كم، كم ، متوسط، زیاد و خیلی زیاد مد نظر قرار گرفته است.
10 1 روایی Validity
به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نقطه نظرات و پیشنهادهای اساتید گروه ترویج و آموزش كشاورزی، محققان و كارشناسان شركت دخانیات استفاده گردید و پس از اصلاحات لازم، اطمینان حاصل شد كه سؤالات مطرح شده توانایی و قابلیت اندازه‌گیری محتوی و خصوصیات مورد نظر در تحقیق را دارا می‌باشند.
11 –  1   اعتبار Reliability
برای سنجیدن اعتبار پرسشنامه‌های تهیه شده، به وسیله یك تحقیق مقدماتی
(Pilot test) تعداد 15 نسخه از آن توسط توتون كاران  تكمیل گردید كه پرسشنامه‌های تكمیل شده با استفاده از نرم‌افزار spsswin و ضریب كرنباخ آلفا مورد سنجش قرار داده شد كه نتایج حاصله از ضریب كرنباخ آلفا برای پرسشنامه مربوطه برابر 89 درصد گردید.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه:بررسی نقش رسانه های جمعی و تأثیر آن بر فرهنگ جامعهدانلود پایان نامه:بررسی و تعیین برونگرایی- درونگرایی کارکنان و میزان فرسودگی شغلی آنها »
 
مداحی های محرم