جزئیات یک تحقیق نشان داده، الیافی که دافر را ترک نموده و به شکل تار عنکبوتی ظاهر می شوند در انتهای آن ها حلقه ای وجود دارد که حدود 50 – 55% از این حلقه ها اصطلاحا در جهت دم الیاف می باشد. «جهت عقبی الیاف». در حالی که 25 – 20% آنها در جهت سر الیاف یا جلو الیاف می باشد که بیشتر آنها به عنوان حلقه های بزرگ و حلقه های کوچک به ترتیب نام برده می شود. مشخص می گردد که اندازه حلقه ای که در انتهای الیاف تشکیل می گردد بیشتر از اندازه حلقه ای است که در ابتدای لیف تشکیل می گردد.
شکل ایده آل این است که تمام الیاف شرکت کننده در نخ باید حول محور نخ به حالت موازی قرار بگیرند. تا مقاومت خوبی در نخ به وجود آورند. اما ایجاد حلقه در لیف از طول می کاهد.
افزایش سرعت در سیلندر و دافر تأثیر شگرفی روی حلقه در الیاف دارد. به طوری که افزایش سرعت سیلندر مقدار حلقه را در انتهای لیف بیشتر می کند. در حالی که افزایش سرعت دافر تعداد حلقه ها در ابتدای لیف بیشتر می کند. از آنجایی که جهت و تعداد حلقه ها در الیاف
تغذیه شده نقش مهمی را در کیفیت نخ بازی می کند بنابراین کاهش آنها در مراحل مقدماتی ریسندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو حتی المقدور حلقه ها در مرحله شانه و کشش حذف شده بالاخص حلقه هایی که در ابتدای الیاف تشکیل شده. در حالی که ترجیحا در مراحل پایانی ریسندگی سعی بر حذف حلقه های انتهایی می شود.
ذکر این نکته ضروری است که در الیافی که به کاردینگ خوراک داده می شود چه به صورت متکا و چه به صورت شوت فید اگر چنانچه این الیاف دارای حلقه باشند یا نباشند نیز در تار عنکبوتی حاصل از کاردینگ باز این حلقه ها مشاهده می شود.
الیافی که دارای ضریب اصطکاک کمتری هستند چون به راحتی از روی سیلندر به دافر منتقل می شوند لذا درصد تشکیل حلقه در آنها کمتر است.
حلقه های اصلی روی سیلندر در ابتدای لیف و در تار عنکبوتی در انتهای لیف تشکیل می شود. البته سرعت و فضای غلتک ها نیز در شکل دادن به کل حلقه ها و نسبت به حلقه های تشکیل شده در ابتدا یا انتهای لیف دارای تأثیر قابل توجهی است. لذا می توان چنین گفت که شروع و بزرگی و کوچکی تشکیل حلقه متأثر از عمل سیلندر و غلتک های دیگر است.
از طرفی میزان الیاف برگشتی روی سیلندر نیز در تشکیل حلقه موثر است اگر چنانچه ابتدای لیفی توسط دافر از روی سیلندر گرفته شود. بدین ترتیب امکان برگشت بر روی سیلندر دیگر نیست.
برگشت الیاف روی سیلندر نیز بستگی به تمیزی سطح سیلندر دارد. الیاف روی سطح سیلندر تحت یک تنش هستند که این تنش تا حدودی باعث صاف بودن الیاف می شود. به محض اینکه این تنش از روی الیاف برداشته شود. به خاطر خاصیت الاستیسیته ای که در الیاف وجود دارد آنها تمایل به جمع شدگی پیدا خواهند کرد که خود این حالت گاها باعث ایجاد حلقه می شود.
بنابراین از مجموع توضیحات فوق می توان نتیجه گرفت که جهت و بزرگی حلقه در انتهای الیاف و یا کوچکی حلقه در ابتدای الیاف متشکله در فتیله کاردینگ متأثر از دو عامل است.
الف – تأثیر ناشی از عمل بین سیلندر و غلتک های ورکر و استریپر.
ب – تأثیر دافر، تغییر در الگوی اولیه حلقه ها در دافر شکل می گیرد.
این تأثیر ناشی از پدیده پیچیده ای روی الیاف برگشت پذیر و الیاف بدون برگشت پذیر می باشد. حتی گاها اتفاق افتاده الیافی که دارای حلقه هستند کاملا باز و صاف شده و عکس این عمل نیز مشاهده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...