پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایههای سوم و چهارم ابتدایی
وبیان مسئله
اختلالات یادگیری از جمله مسائلی هستند كه استعداد و توانایی كودكان را تحت تأثیر قرار داده و سبببروز مشكلات رفتاری و روان شناختی، نظیر اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه، اختلال در خوردن و خوابیدن وغیره در آنها میشوند. مطالعات انجام شده در كشورهای مختلف نشان میدهد كه حدود ده درصد از كودكاننوعی مشكل ویژه یادگیری دارند.با این حال، این موضوع نباید مایه ی ناامیدی والدین و مربیان گردد؛ چرا كهتجارب چندین ساله ی متخصصانی كه با چنین كودكانی سروكار داشتهاند، نشان میدهد كه چنین كودكانی بهشرط تشخیص زود هنگام توسط والدین و مربیان و ارجاع آنها به متخصصان قابل درمان هستند.، دانش آموزان LD و دارای اختلالات یادگیری، از بهره هوشی تقریبا متوسط یا بالاتر از متوسط برخوردارند؛ از نظر حواس مختلف بینایی، شنواییو… سالم اند؛از امكانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی برخوردارند؛ دارای نابهنجاریهای شدید رفتاری نیستند و پیشرفت آموزشی این كودكان به طور قابلملاحظهای از بهره هوشی، سن و امكانات آموزشی كه از آن برخوردارند، كمتر است (باباپور خیرالدین و صبحیقراملكی، 1379).
باباپور و قراملكی (1379) برخی از ویژگیهای كودكان مبتلا به اختلالات یادگیری را به شرح زیر عنوانكردهاند:
عملكرد تحصیلی پایین، برتری حافظه كوتاه مدت، اختلالات زبان شامل اختلال در زبان درونی، زباندریافتی شنیداری، وارونگی كلمات، بازشناسی ضعیف كلمات، رشد نایافتگی زبان بیانی، اشكال در حافظهزبان گفتاری، اختلال خواندن، پاسخ نامربوط به موضوع مورد بحث، استفاده از انگشتان به هنگام حسابكردن، اشكال در نمادسازی، حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم، دست پاچگی، هماهنگی ضعیف چشم ودست، اعتماد به نفس پایین، فقدان انگیزه، مداومت كاری، ناتوانی در جفت و جور كردن رنگها و شكلها،حركات چشمی نامنظم، اشكال درجهت یابی، بیش فعالی یا برعكس فعالیت كمتر، عمل تكانشی، علایممشكوك عصب شناختی، اختلال هیجانی، پرخاشگری، خیالاتی بودن، بیتوجهی و ناتوانی در تمركز رویبخشی از موضوع، تأخیر در انجام و اتمام كارها، فراخنای كوتاه حافظه، اشكال در ادراك زمان و مكان و تخمینزمان.
ویژه:
ـ بررسی ارتباط آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط جانبی شدن مغز و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی میزان و سهم عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری.
فرضیههای تحقیق:
1 ـ بین آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
2 ـ بین ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری رابطه معنی داری وجوددارد.
3 ـ بین اختلال در برتری جانبی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
4 ـ بین اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
5 ـ بین اختلال در حافظه دیداری و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
سؤالهای پژوهشی:
1 ـ آیا بین آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر، برتری جانبی، ادراك بینایی و… دانشآموزان مبتلا بهناتوانیهای یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2 ـ سهم هر یك از عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری به چه میزان است؟
متغیرهای پژوهش:
1 ـ متغیر وابسته: اختلالهای یادگیری
2ـ متغیرهای مستقل: شامل آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر در دوران بارداری، برتری جانبی وادراك بینایی و استفاده از فورسپس و تأخیر در تنفس
3 ـ متغیرهای كنترل: هوش، جنس، سن، پایه تحصیلی
q تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
اختلال یادگیری
كمیته مشاوره ملی كودكان معلول تعریف زیر را ارائه نموده است:
((كودكان مبتلا به اختلال یادگیری در یك یا چند فرایند اساسی روان شناختی از قبیل فهم مطالب زبانگفتاری یا نوشتاری مشكل دارند، این اشكالات به صورت اختلالاتی در گوش دادن، فكر كردن، صحبت كردن،خواندن، نوشتن، هجی كردن یا حساب كردن ظاهر میشود. این تعریف شامل مشكلات ادراكی، آسیب مغزی،اختلال جزئی مغز، اختلال خواندن، زبان پریشی تحولی و غیره میشود، اما آن دسته از مشكلات یادگیری را كهنتیجه نقص بینایی، شنوایی یا حركتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی یا محرومیتهای محیطیاست، شامل نمیشود (اداره آموزشو پرورش آمریكا، 1968، به نقل از لرنر، 1993).
در این پژوهش دانشآموز مبتلا به اختلال در یادگیری به دانشآموزی اطلاق میشود كهملاكهای زیر را دارا باشد:
ـ دارا بودن هوش بهر متوسط یا بالاتر.
ـ دارا بودن نمره 2 انحراف معیار پایینتر از میانگین كلاس در دروس انشا، قرائت، املا و ریاضی كه در كارنامهتحصیلی درج شده است.
ـ كسب نمره خطای حداقل یك نمره انحراف معیار بیش از میانگین در آزمون بندر گشتالت.
ـ عملكرد ضعیف حداقل در یكی از آزمونهای مهارت تحصیلی خواندن، نوشتن و ریاضی.
ـ فقدان معلولیت حسی، جسمی ـ حركتی یا عاطفی عمده (براساس مشاهدات فردی(.
ـ حضور در مدرسه بطور مرتب و عدم غیبت طولانی مدت.
آسیب مغزی:
در این مورد این سئوال مطرح نیست كه آیا كودكانی كه ضایعات مغزی دارند، اختلالات یادگیری نیز دارند یا نه؛بلكه سئوال این است: كودكانی كه اختلالات یادگیری دارند و هیچ گونه ضایعه مغزی مشخص شدهای درآنان وجود ندارد، آیا دچار ضایعات جزئی مغز، یا عدم رشد اعصاباند (باباپور خیرالدین و صبحیقراملكی، 1380، ص 60). كودك با آسیب مغزی، كودكی است كه پیش از زایمان، در طول مدت آن و یا پس ازتولد دچار صدمه یا عفونت مغزی شده باشد، در نتیجه این آسیب جسمی، ممكن است نقصها یا اشكالاتیدر سیستم اعصاب كودك به صورت آشكار یا پنهان ایجاد كنند، چنین كودكی دارای مشكلات در ادراك، تفكر یارفتار هیجانی بطور جداگانه یا تركیبی از آن هاست. این دشواریها را میتوان از طریق آزمونهای ویژهای نشانداد (سیف نراقی و نادری، 1379، ص 24).
دراین پژوهش دانشآموزی مبتلا به آسیب مغزی تشخیص داده میشود كه در آزمون بندر گشتالت نمره اوحداقل 2 انحراف معیار بیش از میانگین نمرات خطای همسالان وی باشد.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...