:
کشورمان ایران دارای بالاترین تعداد تصادفات خودروی جهان ، با توجه به میزان ضریب نفوذ
خودرو می باشد. همه ساله تعداد زیادی از هم وطنانمان جان خودرا در حوادث رانندگی از
دست می دهند . از این رو باید با انجام مطالعات علمی دلایل اصلی وقوع و چگونگی پیشگیری
از وقوع تصادفات در کشورمان مورد بررسی قرار گیردعوامل و فاکتور های انسانی محیطی ،
خودوریی مورد بررسی قرار می گیرند و در شاخه عوامل و فاکتور های انسانی از زمان جمع
آوری اطلاعات مرتبط با حوادث رانندگی همواره عدم وجود تمرکز دیداری و موراد مشابه آن
به عنوان مهمترین موارد مطرح در بحث ایمنی رانندگی مطرح بوده و هستند . به دلیل ماهیت
دیداری عمل رانندگی و تاثیر پذیری زیاد دید از عوامل خارجی ، هدف اصلی انجام این پروژه
بررسی پیش نیاز ها و عوامل موثر بر توجه و ادراک دیداری تاثیر این عوامل بر نحوه اجرای
عمل رانندگی می باشد . با توجه به نیاز کشورمان در بحث های مرتبط با تدوین آیین نامه
های رانندگی تلاش شده تا این تحقیق در سطح یک تحقیق مرجع برای تعیین عوامل فوق
انجام شود .
در این تحقیق رفتار های دیداری و عملکردی رانندگان با استفاده از روش ردیابی حرکت چشم
در سطوح مختلف تجربه رانندگی مورد بررسی قرار می گیرند . برای بررسی بهتر موضوع از
متغیر های مانند ، سطوح مختلف پیچیدگی عمل رانندگی و شناسایی محرک ، استفاده و
تلاش شده تا تاثیر استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ، در ایمنی رانندگان مورد بررسی
قرار گیرد .
با توجه به فقدان تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای انجام آزمایشات مورد نیاز در داخل کشور
، برای بررسی و نتیجه گیری از داده های بدست آمده از ازمایش های دانشگاه ایالتی امریکا
استفاده شده است . در آزمایشهای این دانشگاه از روش ردیابی حرکت چشم برای جمع آوری
داده ها استفاده می شود . نتایج آزمایشات نشان می دهد که رانندگان کم تجربه بیشتر به
سطح داشبورد خودرو توجه و تمرکز می نماید ولی رانندگان با تجربه بیشتر به سمت جلو و
مرکز توجه می نمایند . استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی باعث افزایش پنجاه و پنج
درصدی انجام خطاهای هنگام رانندگی نسبت به رانندگی در شرایط عادی می شود . شرکت
کنندگان کم تجربه در حدود 40 درصد در مقایسه با رانندگان با تجربه مدت زمان طولانی تری را
در هنگام رانندگی بدون نگاه کامل کردن سپری می نمایند .
فرم در حال بارگذاری ...