با توجه به اینكه یكی از مهمترین هزینه ها در صنعت هزینه های تعمیر و نگهداری و توقف روند تولید ناشی از خطاها می باشد، بحث تشخیص به موقع خطا به منظور پیشگیری از گسترش آن از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار است. بسیاری از محققان و مهندسان در سالهای اخیر توجه خود را به تشخیص خطا و نگهداری پیشگیرانه که هدف آن جلوگیری از خطاهای بزرگ در موتورهاست، معطوف کرده اند. تا کنون روشهای مخرب و غیر مخرب زیادی پیشنهاد شده اند. روشهای غیر مخرب روشهایی هستند که بر پایه اندازه گیریهای ساده و ارزان بنا شده اند و نیازی به تغییر ساختار موتور ندارند.
اخیراً تشخیص خطا در ماشینهای الکتریکی از روشهای متداول قدیمی به سمت روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی می رود. متغیرهای زیادی در ماشین می توانند به عنوان سیگنال تشخیص خطا بكار گرفته شوند. به دلیل ساده بودن نمونه برداری از ولتاژها و جریانهای استاتور و
در دسترس بودن حسگرهای لازم برای اندازه گیری، استفاده از این سیگنالها مناسب به نظر می رسد.
در این پروژه سعی می شود با استفاده از تحلیل سیگنال جریان استاتور برای تشخیص بعضی خطاها در موتور القایی مورد بررسی قرار گیرد. و سپس با انتخاب متد مناسب روشی برای تشخیص خطاهای مهم نظیر خطای ترک خوردگی میله های روتور و خطای عدم هم محوری استاتور و روتور ارائه خواهد شد.
این پایان نامه در نه فصل به شرح زیر تنظیم شده است:
ابتدا در فصل دو به معرفی انواع خطاهای رایج در ماشینهای القایی، علل وقوع و نیز اثرات و پی آمدهای آنها خواهیم پرداخت. در فصل سه ضمن معرفی راهكارهای مختلف بكار رفته برای تشخیص خطا در ماشینهای القایی، مزایا و معایب آنها بررسی می شود. سپس در فصل چهار در مورد روشهای مدلسازی دینامیكی موتور القایی معیوب بحث می شود. در فصل پنج به تعمیم نظریه تابع سیم پیچی در حالت عدم هم محوری روتور و استاتور خواهیم پرداخت. در فصل شش محاسبه اندوكتانسهای موتور القایی سه فاز قفس سنجابی در حالتهای مختلف عدم هم محوری انجام خواهد شد. تحلیل كامپیوتری موتور القایی سه فاز القایی در حالت عدم هم محوری بین روتور و استاتور و تشخیص عیب با استفاده از آنالیز FFT در فصل هفتم ارائه می گردد. در فصل هشتم نیز به تحلیل كامپیوتری موتور القایی سه فاز قفس سنجابی در حالتهای مختلف شكستگی میله های روتور ودر نهایت به تشخیص عیب موتور با استفاده از آنالیز FFT خواهیم پرداخت.
فصل نهم نیز به نتیجه گیری و بیان پیشنهادات اختصاص دارد.
فرم در حال بارگذاری ...