بهوجود آوردن یک سیستم مدیریت متمرکز بر روی کانالهای ارتباطی مدرن مانند خطوط تلفن، موبایل، اینترنت، شبکههای ماهوارهای و غیره جهت دسترسی به سیستم مرکزی مستلزم یک نظام اشتراکی است[1].
این راهحل بهعنوان یک دروازه امن، یکپارچهکننده مسیر ورود و اعمال مکانیزمهای سرویسدهی به خواستههای مختلف کاربران از طریق یک کانال واحد میباشد، که ویژگیهای موجود در سیستمعاملهای تحت وب و مفاهیم و قابلیتهای مطرح در رایانش ابری، ما را قادر به انجام این عمل مینماید. همچنین این راهحل، به واسطهی استفاده از چهارچوب واسطکاربر ExtJS در سیستمعامل تحت وب موجب یکپارچگی در سطح واسطکاربری و کنترل دسترسی شده و با بهرهگیری از یک سکو به عنوان سرویس که میتواند با در برگرفتن تطبیقدهندههای مناسب در لایه ارتباط با سیستم مرکزی یا مجموعه سیستمهای فرعی، بهعنوان یک لایه یکپارچهکننده بر روی سیستمهای جزیرهای سازمان قرار گیرد.
این راهحل همچنین برای کلیه سازمانهایی که تمایل دارند برنامههای کاربردی و سیستمهای اطلاعاتی یکپارچهای در اختیار داشته باشند و از طریق کانالهای متفاوت به ارائه خدمات و ایجاد روابط اطلاعاتی با مشتریان بر روی سیستمهای اطلاعاتی خود بپردازند، کمک شایانی مینماید.
از مزایای آن میتوان، به حداقل رساندن نیاز به تغییرات در سیستمهای مرکزی، دریافت خدمات یکسان از طریق هر کانال صرف نظر از اینکه مشتری در کدام یک از سیستمهای مرکزی تعریف شده باشد، افزایش امنیت، بهبود مدیریت اطلاعات، دسترسپذیری از هر نقطه مکانی به برنامههای کاربردی، دسترسی یکپارچه کاربران به برنامههای کاربردی، ایجاد یک واسطکاربری کاربرپسند و واحد و … را نام برد [3].
ساختار این پایاننامه بدین شرح میباشد که در بخشدوم به تعاریف تکنولوژیها و مفاهیم مرتبط مورد استفاده خواهیم پرداخت، در بخشسوم تعریف مسئله و ضرورت موضوع را بیان خواهیم کرد، در بخشچهارم اشارهی کوتاهی به روشهای یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی مینماییم، در بخشپنجم معماری راهحل پیشنهادی را تشریح کرده و هریک از اجزای آن را شرح میدهیم و در انتها نتیجهگیری از مطالب بیانشده خواهیم داشت.
1-2 طرح مسئله
امروزه اکثر سازمانها بیش از هر زمان دیگری دریافتهاند که صرفاً تکیه و اعتماد به اهرمهای رقابتی سنتی کافی نبوده و مفاهیمی مثل سرعت و انعطافپذیری در رقابت، نمود قابل توجهی پیدا کرده و نگرش به سمت ارائه محصولات بهبود دهنده محصولات موجود در
سازمان ، تغییر کرده است.
قابلیتهای مورد انتظار: با عنایت به مطالب فوق وجود یک سیستمعاملتحتوب سازمانی با قابلیتها و اهداف زیر، ضروری به نظر میرسد:
- ایجاد یک رابطگرافیکی یکپارچه برای کلیه برنامههای کاربردی سازمان.
- دارای قابلیت دسترسپذیری در بستر شبکههای گستردهای مانند اینترنت.
- ایجاد فضایی جهت مدیریت و دسترسی امن به دادههای سازمانی کاربران و با قابلیت اطمینان بالا.
- امکان ایجاد و ارائه برنامههای کاربردی به عنوان سرویس مبتنی بر رایانش ابری و سازگار با سیستمعاملتحت وب سازمان.
- امکان تامین امنیت برنامههای کاربردی مبتنی بر رایانش ابری در سطح بستر.
- امکان اعمال کنترل دسترسی یکپارچه به کلیه برنامههای کاربردی موجود در سازمان.
- ارائه حداکثر ویژگیهای کارکردی برنامههای کاربردیسنتی از طریق سیستمعاملتحت وب سازمان.
- امکان ایجاد یکپارچگی در سطح داده با برنامههای کاربردی سنتی سازمان.
- امکان برقراری ارتباط و تعامل با برنامههای کاربردی که با بسترهای متفاوت ایجاد شده و در آینده به سازمان افزوده خواهند شد، مطابق پروتکلهای ارتباطی استاندارد.
محدودیتها و موانع: باید به دقت به این نکته توجه کرد که برای حل این مسئله مشکلات تحمیل شده باعث محدود شدن بازهی انتخاب راهحلهای موجود میشود که عبارتند از [4]:
- ناهمگونی سیستمها از لحاظ تکنولوژی ساخت و نوع بانک اطلاعاتی.
- در دسترس نبودن کد منبع و یا بالا بودن هزینه و زمان تغییر در نرمافزار.
- عدم دسترسی به یک یا چند سیستم اطلاعاتی سازمان از طریق بستر شبکه .
1-3 سابقه تحقیق
با عنایت به این موضوع که سیستم عامل تحت وب سازمانی برآیندی از تکنیکهای گوناگون با کاربردهای متفاوت جهت ایجاد این راهحل میباشد، قبل از هرچیز آشنایی با هر یک از این تکنولوژیها، جهت درک بهتر مطالب این مقاله مناسب بهنظر میرسد.
رایانش ابری
- تعریف رایانش ابری
موسسه ملی فناوری و استانداردها (NIST) رایانش ابری را اینگونه تعریف میکند: «رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعهای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی (مثل: شبکهها، سرورها، فضای ذخیرهسازی، برنامههای کاربردی و سرویسها) که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم فراهمکننده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردد.»[5]
مدلهای استقرار رایانش ابری
- ابر خصوصی زیرساخت ابری تنها برای یک سازمان کار میکند و ممکن است توسط خود سازمان یا شرکتی دیگر مدیریت شود، نیز میتواند درون یا بیرون سازمان جای بگیرد.
- ابر گروهی زیرساخت ابری بین چند سازمان به اشتراک گذاشته شده و یک گروه مشخص که وظیفهایی مشترک (مثل: ماموریت، نیازهای امنیتی، سیاستگذاری و ملاحضات قانونی) دارند را پشتیبانی میکند. این ابر میتواند توسط این سازمانها یا یک شرکت دیگر مدیریت شود، همچنین میتواند درون یا بیرون سازمان جای بگیرد.
- ابر عمومی زیرساخت ابری برای عموم یا برای دسته بزرگی از مشتریان در دسترس است و مالک آن سازمانی است که این خدمات ابری را میفروشد.
- ابر آمیخته زیرساخت ابری آمیزهای است از دو یا بیشتر ابر (خصوصی، گروهی یا عمومی) که هر کدام ویژگیهای یکتای خود را نگه میدارند ولی بوسیلهی فناوریهای استاندارد شده یا انحصاری که دادهها و برنامههای کاربردی را جابهجاپذیر (پرتابل) میکند به یکدیگر وصل شدهاند.
سیستمعاملتحت وب
- تاریخچه سیستم عامل تحت وب
پروژه سیستم عاملهای تحت وب و همچنین کلمه “WebOS” برای اولین بار در یکی از دانشگاه برکلی آغاز شد. اولین سیستم عامل تحت وب توسط برنامه نوسان سوئدی طراحی شد. بعدها برنامه نویسان حرفه ای جاوااسکریپت و DHTML جهان به این پروژه ملحق شدند و این پروژه گسترش یافت تا اینکه سیستم عاملهایی مانند سیستم عاملهای روی کامپیوترهای شخصی و با سرعت بالا را بر روی گرها به نمایش در آورد[6].
- تعریف سیستم عامل تحت وب
سیستم عامل مجازی در حال اجرا در داخل گر است که به کاربران اجازه دسترسی به برنامه ها و اطلاعات و تنظیمات و میزکار خود را از طریق اینترنت و با استفاده از یک گر وب از هر کامپیوتری میدهد. می توان گفت که این نوع سیستم عامل قابل انطباق با هر نوع پلت فرم ارائه شده می باشد. سیستم عامل در سمت سرور قرار میگیرد و کاربر توسط گر از طریق اینترنت و با استفاده از پروتکلهایی مانند HTTP و FTP اتصال برقرار میکند[6].
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...